-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41945)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16904)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25305 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

سرگذشت معتزله در عصر معتصم چگونه بود؟
مأمون در تاريخ 218 در گذشت. برادر او معتصم، زمام خلافت را به دست گرفت و تا سال 227، بر پهنة اسلاميحكم راند. او نيز پيرو راه مأمون بود، بر قائلان به عدم خلق قرآن سخت گرفت. احمد حنبل را كه سمبل اين گروه بود، دستگير كرد وشخصاً با او سخن گفت. احمد در پاسخ پرسش خليفه گفت: من دربارة خلق قرآن چيزي نميدانم. معتصم بازجويي مجدد را از احمد بن حنبل بر عهدة عبد الرحمان بن اسحاق نهاد. او در محضر گروهي از فقها با احمد سخن گفت، سر انجام نتوانست از او اقرار بگيرد. از اين جهت به چند ضربة شلاق محكوم گرديد. اسحاق بن ابراهيم (رئيس شرطة دوران مأمون) به معتصم گفت: بازجويي او را بر عهدة من بگذار. خليفه با درخواست او موافقت كرد. اينك سخناني كه ميان اين دو رد و بدل شده است و ميتواند بيانگر قدرت فكري اسحاق و جمود طرف مقابل باشد.
اسحاق بن ابراهيم : دانشي كه داريد آيا از فرشتهاي آموختهاي يا از رجال زمان خويش؟
احمد: از رجال زمان خود آموخته ام.
اسحاق: يكجا آموختهاي يا به تدريج؟
احمد: به تدريج آموخته ام
اسحاق: چيزي مانده كه نياموخته باشي؟
احمد: بلي.
اسحاق: اين همان چيزي است كه تو نميداني، ولي امير مؤمنان آن را ميداند.
احمد: من همان را ميگويم كه امير مؤمنان ميگويد.
اسحاق: در خلق قرآن؟
احمد: بلي، در خلق قرآن
در اين موقع، شهود بر اقرار او گواهي دادند و تبرئه گرديد و به او خلعت بخشيدند و روانة منزلش شد. (يعقوبي التاريخ 2 /472)
آيا مناظرة عبدالرحمان و اسحاق با احمد در يك مجلس بوده، يا در دو مجلس؟ بنابر فرض دوم، مجلس دوم به فاصلة چند روز برگزار شده، چندان روشن نيست.
مسعودي فقط بخش اول گفتار يعقوبي را آورده، ميگويد: در سال 219، معتصم بر احمد 38 شلاق زد تا به خلق قرآن اعتراف كند. (مروج الذهب 4/349 /ط بيروت)
جزري در تاريخ خود يادآور ميشود، معتصم احمد را احضار كرد و از او در خواست كرد بر خلق قرآن اعتراف كند. او ابا ورزيد. دستور داد كه او را تازيانه بزنند، تا آنجا كه از هوش رفت و پوست او زخم برداشت و دست بسته روانة زندان گرديد. (جزري 5 /233)
مسألة محنت احمد در عصر معتصم، بعدها رنگ سياسي به خود گرفت. اهل حديث و حنابله كوشش ميكنند كه از احمد قهرماني بسازند كه در راه عقيدة خود استقامت ورزيد و راه «بغداد» و «رقه» را در حالي كه به زنجير كشيده شده بود پيمود و در محضر معتصم بهاندازهاي تازيانه خورد كه از حال رفت و از عقيدة خود باز نگشت. در حالي كه ديگران از اين شدت عمل چيزي گزارش نميكنند. حداكثر مينويسند كه معتصم او را 38 ضربه تازيانه زد و بنا به نگارش يعقوبي، او به خلق قرآن اعتراف كرد.
ابن جوزي در كتاب مناقب الإمام أحمد، ابن كثير در كتاب البداية و النهاية و نويسندة معاصر ابوزهره در كتاب ابن حنبل، بيشترين مبالغه را در حق او دارند، در حالي كه در كتاب يعقوبي (ت 290)و تاريخ طبري (ت 310) و مروج الذهب (ت 345) از اين مبالغه خبري نيست. (البداية والنهاية، 10/320 ـ 343)
جاحظ كه از سران معتزله است و عصر معتصم و واثق را به خوبي درك كرده، ياد آور ميشود از سخت گيريهايي كه گفته ميشود خبري نبود. در مجلس امتحان بد رفتاري نبود. نه وضع مأيوس كننده و نه به زنجير كشيده شده بود ونه قلب او بر اثر تهديد، از جاي كنده ميشد…. (جاحظ: الفصول المختارة)

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.